Lakimiehemme on apunasi myös venekauppariidoissa

Sanonta kuuluu, että veneenomistajalla on tasan kaksi kappaletta onnenpäiviä: osto- ja myyntipäivä. Omasta kokemuksesta voin lämpimästi tämän vahvistaa.

Veneen ostohetkellä uusi veneilyelämä on suunnitelmia täynnä. Investoinnit veneeseen eivät haittaa, onhan ne jo laskettu ostohinnan päälle. Vene puleerataan ja siihen asennetaan uudet mittaristot. Vene kastetaan ja siihen hankitaan hienot nimiteipit. Ajatuksissa on jo ensimmäiset some-päivitykset kesän ensimmäisestä reissusta perheen kanssa. Bensan hinta ei ole ongelma, ainakaan sitä ei julkisesti kerrota. Se on se ostajan onnenpäivä. Aurinko paistaa ja laitetaan Motonetista juuri hankitut uudet pelastusliivit ensimmäistä kertaa tositoimiin.

Sitten koittaa se toinen onnenpäivä, myyntipäivä. Tiedossa ehkä on, että moottoreiden käyttötunnit alkavat lähentyä sellaista määrää, että koneeseen tulisi teettää suurempi remontti. Ehkä koneesta on jossakin kohtaa kuulunut outoa ääntä, joka on sitten välillä hävinnyt. Vetolaitteiden osalta sama juttu. Suuret huollot tulevat useimmissa, erityisesti sisäperämoottoriveneissä, eteen noin 1000-1200 tunnin kohdalla. Kun venettä on käyttänyt useamman kesän, on tiedossa, että siinä on kaikenlaista muutakin pientä vikaa, kuten veneissä aina on. Mittaritkin pitäisi vaihtaa. Yhden kesän pieni pohjakosketus on korjattu, ja sitä ei pysty näkemään, ellei tiedä, että sellainen pohjassa on. Oi sitä onnenpäivää, kun tästä murheenkryynistä pääsee eroon!

Veneen kauppa on riski sekä ostajalle että myyjälle. Vene on juridisessa mielessä irtain esine. Venekauppaan sovelletaan täysin samoja lakeja ja ohjeita kuin esimerkiksi autoa ostaessa tai myydessä. Tältä osin on myös merkitystä sillä, ostetaanko vene yritykseltä vai toiselta yksityiseltä henkilöltä. Tämä seikka ei ole merkityksetön. Yritykseltä venettä ostettaessa noudatetaan myös kuluttajasuojalakia. Yksityisten henkilöiden välisessä kaupassa noudatetaan kauppalakia. Vaikka molemmat lait ovat samankaltaisia, suojataan kuluttajaa huomattavasti paremmin kuluttajasuojalaissa. Erityisesti tämä ero tulee esiin juuri silloin, kun vene on ostettu yritykseltä ja veneessä havaitaan oston jälkeen vika tai vikoja.

Veneriita tai paremminkin veneen ostamisen jälkeen tullut riita, on hyvin yleinen riita. Varsinkin koronan aiheuttama veneiden ostoryntäys on lisännyt veneriitojen määrää. Useimmiten riita koskee koneeseen tullutta vikaa kesän alussa, onhan vene usein ostettu talvella tai keväällä ennen koeajoa. Tältä osin olisikin tärkeää, että veneen koko kauppahintaa ei makseta ennen kunnon koeajoa. Veneen ostaminen on usein taloudellisesti suuri panostus. Silloin myös kauppakirjojen laadintaan tulisi panostaa kunnolla siten, että ne pienentävät riskiä riidan syntymisestä myöhemmin.

Juridisesti, ja muutenkin, myyjällä on velvollisuus kertoa kaikista niistä vioista, jotka hän tietää veneessä olevan. Myyjän kannattaa nämä avoimesti kertoa ja ne on kirjattava kauppakirjaan. Silloin ostaja on saanut ennen kauppaa näistä tiedon ja suoraan näistä seikoista ostajalla ei ole oikeutta myöhemmin riidellä. Myyjänkään ei tarvitse sitten jännittää, että tuleeko kesäkuun alussa ostajalta soitto, että ”nyt tarttis tehrä jottai”. Reklamaatioiden tekeminen on tärkeää näissäkin tapauksissa. Ostajan on toimittava oikein, jotta hän säilyttää oikeutensa korvaukseen tai mahdolliseen kaupan purkamiseen.

Kodin vakuutukset ja/tai veneen oma vakuutus sisältävät lähes aina myös oikeusturvavakuutuksen. Ellei sellaista ole, se kannattaa ennen veneen ostamista hankkia. On mukavampi riidellä, jos omia asiamieskuluja ei tarvitse miettiä. Lähes aina riidat päätyvät sovintoon. Joku maksaa korvauksia jollekin tai kauppa puretaan yhteisymmärryksessä. Näissäkin tapauksissa oikeusturvavakuutus korvaa aiheutuneet asiamieskulut.

Pienennät venekauppaan liittyviä riskejä käyttämällä osto- ja/tai myyntihetkellä asiantuntijan apua. Ajattele sitä kustannusta kuin vakuutuksena, jolla vältetään riitoja. Mikäli riita tulee myöhemmin, on asiantuntijan käyttö suositeltavaa jo alusta saakka. Asiantuntijalla tarkoitan juristia. Näissä tapauksissa tämän juristin on myös ymmärrettävä veneistä enemmän kuin sen, että niiden pitäisi kellua, jotkut kulkevat moottorilla ja joissakin on purje.

 

OTM, KTM Herman Saari

Miten on toimittava potilasvahingon sattuessa?

Miten on toimittava potilasvahingon sattuessa? Tavallinen vahingonkorvausasia ratkaistaan normaalitilanteessa käräjäoikeudessa nostettavalla kanteella, jos kiistan osapuolet eivät pääse asiassa neuvottelemalla sopuun. Sen sijaan potilasvahinkoja varten on

Lue lisää »